Jak zaoszczędzić na paliwie?
Jak zaoszczędzić na paliwie?
Dla statystycznego Polaka wizyta na stacji benzynowej bywa znacznie bardziej traumatycznym momentem niż np. dla Niemca. Istotnie, w tym przypadku akurat statystyka nie kłamie. Naszym głównym powodem do narzekań jest cena paliwa, która skutecznie uszczupla każdy portfel. Dotyczy to zarówno benzyny, jak i oleju napędowego. Z tego też powodu tak wielką popularnością cieszą się instalacje LPG, pozwalające oszczędzić nawet 40 % pieniędzy, które musielibyśmy wydać na taką samą podróż pokonaną na benzynie. Nie wszystkie silniki jednak dobrze znoszą zasilanie gazem, więc w przypadku nich będzie konieczne oszczędzanie w inny sposób – poprzez mądrą jazdę. Na co należy zwracać uwagę?
Płynność jazdy
Mawia się, iż każde hamowanie jest niepotrzebną stratą energii, a przez to paliwa i pieniędzy. Oczywiście nikogo nie zachęcamy do zaprzestania hamowania, lecz taki skrót myślowy ma bardzo dużo sensu. Wiele paliwa tracimy przez to, iż niepotrzebnie zmuszamy się do gwałtownego wytracania prędkości, którą następnie musimy odzyskać. Ciągłe hamowanie i przyspieszanie sprawia, iż zużywasz dużo więcej paliwa, niż gdybyś przewidywał sytuacje na drodze i pokonywał je płynnie, jak np. podczas podjazdu do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, na której świeci się czerwona lampa.
Prędkość
Lubisz przycisnąć na autostradzie? Będziesz musiał zapłacić. Nowoczesne auta bez problemu rozwijają duże prędkości, a przekroczenie 200 km/h chyba już u nikogo nie budzi ekscytacji, lecz okupione jest ogromnym zużyciem paliwa. Długotrwała jazda po autostradzie z prędkościami rzędu 160 km/h w większości przypadków sprawi, iż spalanie wyniesie tyle, co w mieście lub nawet więcej. Wiele zależy oczywiście od silnika, karoserii i skrzyni biegów, lecz dla większości samochodów najekonomiczniejsze prędkości to 80 – 100 km/h. Jeśli chcesz jeździć oszczędnie, utrzymuj takie prędkości.
Aerodynamika
Jeżeli lubisz od czasu do czasu wybrać się z rodziną na narty, to zapewne posiadasz bagażnik dachowy, prawda? Pamiętaj tylko, aby po sezonie narciarskim czym prędzej go zdjąć. Spalanie samochodu uzależnione jest nie tylko od nogi kierowcy, lecz również od oporów – powietrza i tarcia. Współczynnik oporu powietrza jest bardzo ważny, szczególnie podczas dużych prędkości. Łatwo go zaburzyć, więc dbaj o to, by nie wyposażać auta w zbędne elementy. Znaczenie mają również opony. Szerokie opony poprawiają przyczepność i sprawiają, że auto lepiej spisuje się w zakrętach, ale zwiększają opory toczenia i podnoszą spalanie. Coś za coś.
Dobierz odpowiednią trasę
Czasem niepotrzebnie głowimy się nad tym, jak obniżyć wagę samochodu o 5 kg lub za wszelką cenę utrzymać określone obroty, aby zmniejszyć spalanie. Później i tak wszystko niweczone jest przez to, iż trasa jest o 50 km dłuższa, niż mogła być, gdybyśmy zaplanowali ją wcześniej w domu. Dodatkowo wpadamy w korek, w którym spędzamy godzinę, przesuwając się do rusz o pół metra. Cały nasz ecodriving i chęć oszczędzania idą na marne. Oszczędzanie zaczyna się już w domu, od odpowiedniego zaplanowania jazdy.