Jak bezpiecznie jeździć przez kałuże?
Jak bezpiecznie jeździć przez kałuże?
Kałuże na drodze mogą być bardzo niebezpieczne dla naszego auta. Stan nawierzchni pozostawia nieraz wiele do życzenia i w wodzie może kryć się przykra niespodzianka. Uszkodzimy opony, felgi albo zerwiemy zawieszenie. To jednak nie wszystkie zagrożenia, które czekają na nieostrożnego kierowcę. Zbyt szybka jazda przez kałuże grozi poślizgiem, a jeśli woda okaże się głębsza, niż myśleliśmy – poważnym uszkodzeniem samochodu. Jak sobie radzić z kałużami na drodze, dowiesz się z tego artykułu.
Jeśli wjechałeś w kałużę i doszło do uszkodzenia samochodu, koniecznie zrób zdjęcie. Dysponując takim materiałem dowodowym będziesz mógł dochodzić swoich praw u zarządcy drogi, który nie dopełnił swoich obowiązków, nie utrzymując nawierzchni w należytym stanie.
Przejechać czy ominąć?
Zdecydowanie najlepiej byłoby kałużę ominąć, aby nie narazić auta na zalanie czy uszkodzenie, ale czasem nie ma którędy przejechać. Zanim wjedziemy w kałużę, możemy zmierzyć jej głębokość chociażby patykiem. Warto też zaobserwować, jak radzą sobie inni kierowcy. Gdy już zdecydujemy się na przejazd przez kałużę, jeśli to możliwe, starajmy się jedną stroną samochodu jechać po suchej nawierzchni. Jeźdźmy powoli i płynnie. Podczas szybkiej jazdy łatwiej o uszkodzenia mechaniczne i więcej wody dostanie się pod pojazd i do nadkoli. Samochód wpadający z dużym impetem w kałużę powoduje falę, wskutek czego woda może dostać się do silnika.
Czym grozi zalanie samochodu?
Zwykła kałuża nie powinna być groźna dla naszego auta, ale jeśli wody jest dużo, trzeba bardzo uważać. Tylko dobry samochód terenowy jest odporny na takie warunki. W zwykłym aucie, nawet wysokim SUV-ie, może dojść do poważnych uszkodzeń. Jeśli przez wlot powietrza woda dostanie się do silnika, czeka nas droga naprawa. Musimy się także liczyć z uszkodzeniem katalizatora, alternatora i hamulców – rozgrzane tarcze hamulcowe nie wytrzymają kontaktu z zimną wodą i trzeba je będzie wymienić (w dodatku takiego uszkodzenia nie obejmuje gwarancja). Grozi nam jeszcze uszkodzenie elektroniki oraz zalanie wnętrza auta. Najmniej problemów sprawi zalany zapłon – wystarczy go osuszyć, a doraźnie oczyścić WD-40.
Aquaplaning
Bardzo niebezpiecznym zjawiskiem jest aquaplaning. Jeśli na jezdni stoją kałuże, opony nie nadążają z odprowadzaniem wody. W efekcie koła tracą kontakt z podłożem – między oponą a jezdnią znajduje się warstewka wody. Samochód zachowuje się tak, jakbyśmy jechali po gładkim lodzie. Dlatego po mokrej nawierzchni trzeba jechać dużo wolniej niż po suchej, a przed wjechaniem w kałużę zdecydowanie zwalniać.
Utrata widoczności
Jadąc drogą pełną kałuż i błota, powinniśmy być przygotowani na nagłą utratę widoczności, kiedy naszą przednią szybę pokryje warstwa błota spod kół innego samochodu, chociażby dużej ciężarówki. Kiedy spodziewamy się takiej sytuacji, już wcześniej powinniśmy włączyć wycieraczki. Trzeba pamiętać, by zawsze w takich warunkach używać spryskiwaczy, aby drobiny piasku z błota nie porysowały nam szyby.
Nie ochlapuj pieszych
Kierowca z fantazją wjeżdżający w kałużę i oblewający przy tym pieszych strugami brudnej wody nie wystawia sobie dobrego świadectwa. Za takie zachowanie można zostać ukaranym mandatem, ponieważ jest to wykroczenie. Nieostrożna jazda po kałużach zagraża innym.