Jak rozreklamować swoją książkę?
Jak rozreklamować swoją książkę?
W czasach, kiedy czytelnictwo nie ma się zbyt dobrze, a i tak rynek wydawniczy wypełniony jest po brzegi nowymi propozycjami, trudno wybić się ze swoim dziełem. Początkujący pisarz, który jeszcze na swojej powieści nic nie zarobił, zazwyczaj nie może pozwolić sobie na koszty w postaci profesjonalnego i rozbudowanego marketingu, zwłaszcza jeśli wydaje tę książkę samodzielnie i całe oszczędności wydał na skromny nakład. Jeśli ty również jesteś autorem w potrzebie, przeczytaj poniższe wskazówki, a one z pewnością pomogą ci rozreklamować twoje dzieło.
Pamiętaj o tym, że przede wszystkim musisz być pewny swojej książki oraz pewny tego, że chcesz ją zareklamować. Jeśli będziesz się wahał, nieśmiało podchodził do każdej formy promocji, to nic z tego nie będzie.
Lokalna prasa
Jeśli to jest twój debiut, a za twoimi plecami nie stoi choćby średnio znane wydawnictwo, to nie masz co marzyć o tym, że od razu zaproszą cię do telewizji śniadaniowej i przedstawią twoją książkę w godzinach największej oglądalności. Najpierw trzeba się trochę nagimnastykować. Napisz lub podejdź do redakcji lokalnego czasopisma, na przykład tygodnika danego miasta i wytłumacz, jaka jest sytuacja. Możesz wręczyć dziennikarzowi egzemplarz książki (nawet tylko wydrukowanej i włożonej do teczki) i umówić się z nim, że jeśli powieść się spodoba, przeprowadzi z tobą krótki wywiad albo napisze notkę prasową o debiutancie. Lokalna prasa naprawdę lubi promować swoich mieszkańców.
Oficjalny profil na forum czytelniczym
Obecnie powstaje wiele tematycznych grup dyskusyjnych w Internecie. Zarejestruj się na forum czytelniczym i stwórz swój oficjalny profil, oznaczając siebie jako autora, a nie czytelnika. Potem udzielaj się w różnych dyskusjach, ale swoją książkę zareklamuj tylko pod tym tematem, w którym jest to dozwolone. Nikt nie lubi samochwał i osób bardzo narzucających się ze swoimi osiągnięciami.
Recenzje
Najwięcej osób o twojej książce może dowiedzieć się dzięki recenzjom zamieszczanym w Internecie. Na naszym blogowym podwórku jest kilka naprawdę liczących się blogerów, którzy recenzują książki. Możesz wysłać do nich e-maila z pytaniem, czy nie chcieliby przeczytać twojej. Napisz, o czym jest, jaka jest jej grupa docelowa – zrób to krótko, acz bardzo ciekawie, aby zachęcić odbiorcę. Jeśli bloger się zgodzi, dopiero wówczas nadaj przekaz – nigdy nie wciskaj niczego na siłę. Pamiętaj także, że nie masz prawa wymagać od recenzenta, aby jego opinia była przychylna. To egzamin, któremu powinieneś się poddać z dużą pokorą.
Własna strona internetowa
Najtańszą formą reklamy w Internecie będzie twoja strona. Możesz założyć bloga albo jeśli już go masz, wypromować książkę na nim. Możesz również skorzystać z darmowych domen internetowych i stworzyć witrynę, która będzie swoistą reklamą twojej książki, z jej fragmentami, a także z wywiadami z tobą (wywiad może przeprowadzić twój krewny czy znajomy).