Projektowanie logo – krok po kroku
Projektowanie logo – krok po kroku
Logo firmy służy identyfikacji marki. Jeśli zaprojektujemy dobre logo, nie zmieni się ono przez lata, a ludzie, patrząc na nie, zawsze utożsamią je z naszą firmą. Dlatego warto zainwestować w dobre logo. Taki znak, prosty, wyrazisty i estetyczny, to cenny zasób firmy. Jego opracowanie wymaga ogromnej pracy, ale jest to mądra inwestycja. Byle jakie, przeładowane, krzykliwe logo nie zostanie zapamiętane i nie wzbudzi zaufania do firmy. Jak zaprojektować logo, dowiesz się z tego artykułu.
Logo składa się z dwóch elementów, znaku graficznego (sygnetu) oraz fontu (logotypu). Czasem występuje jedynie font (logo IBM) albo znak graficzny (logo Toyoty)
Projektowanie – od czego zacząć?
Na pewno nie od otwarcia programu graficznego. Na początku potrzebujemy ołówka i arkusza papieru. Stworzymy mapę myśli. Wypisujemy słowa kluczowe, które najlepiej opisują działalność firmy, a następnie związane z nimi skojarzenia. No i oczywiście jak najwięcej rysujemy. Z tego materiału narodzi się wstępny projekt logo. Szkicujemy dalej, na razie nie weryfikując swoich pomysłów. Na to przyjdzie czas później.
Uwagi na temat znaku graficznego
Nie przesadzaj z kolorami. Trzy to naprawdę maksimum. Unikaj barw zbyt krzykliwych, a także rozmytych i nieokreślonych. Logo nie może być koloru błota. Nie używaj gotowych, uproszczonych grafik (clipartów). I nie wykorzystuj materiałów, do których nie masz praw autorskich.
Cała prawda o fontach
Wybór odpowiedniej czcionki do logo to prawdziwa sztuka. Font musi pasować do rysunku. Należy unikać zbytniej różnorodności, w logo można połączyć najwyżej dwa kroje pisma. Jeśli używasz dwóch rodzajów czcionek, powinny się wyraźnie od siebie różnić. Taki kontrast przyciąga uwagę, podobnie jak barwy ciepłe (czerwony, pomarańczowy).
Jaka firma, takie logo
Elementy logo powinny pasować do firmy, którą ma ono reprezentować. Dotyczy to zarówno grafiki, jak i fontów. Raczej nie wykorzystamy motywu kwiatu w logo firmy produkującej narzędzia budowlane. Producent odżywek dla niemowląt powinien mieć w logo delikatne, łagodnie zaokrąglone litery, w przeciwieństwie do wytwórcy konstrukcji stalowych, gdzie bardziej na miejscu będą fonty o kanciastych kształtach.
Jak rozpoznać dobre logo?
Przygotowaliśmy mnóstwo wstępnych projektów. Teraz pora dokonać selekcji. Na co się zdecydować i w jakim kierunku powinna pójść nasza praca? Sprawa jest prosta. Im bardziej skomplikowany projekt, tym gorszy. Zawsze można coś dodać. Tymczasem w udanym projekcie jest tylko to, co niezbędne. Na tym etapie praca będzie polegała nie na nanoszeniu nowych szczegółów, ale na usuwaniu zbędnych.