Jak stworzyć dobrą markę?

Opiekun artykułu: looklike
Advertising
Jak stworzyć dobrą markę?

Jak stworzyć dobrą markę?

Rzeczy markowe, w odróżnieniu od wszelkich podróbek i anonimowych produktów, są uznawane za lepsze i zapewniają sukces biznesowy. To, że produkt jest opatrzony marką, czyli znakiem producenta, gwarantuje według powszechnej opinii dobrą jakość. Znaną markę buduje się długo i wymaga to wysiłku. Marka bowiem to nie tylko nazwa oraz logo. To także etyka firmy i jej stosunek do klientów oraz pracowników, środowiska, problemów społecznych. A także sprawy pozornie błahe, jak estetyka opakowań. Wszystko, co dzieje się w firmie, w jakiś sposób określa jej markę.

Advertising
Advertising
  • Marka musi się wyróżniać

    Marka musi się wyróżniać

    Marka musi być unikalna, jedyna w swoim rodzaju. Jeśli się nie będzie wyróżniała spośród innych, nie zaistnieje. Dlatego trzeba na samym początku określić, czym nasza marka ma być dla klienta i jakie wyjątkowe korzyści może mu zapewnić. Aby było to łatwo rozpoznawalne, trzeba stworzyć slogan, który będzie o tym informował. Hasło „Gotyk na dotyk” promowało swego czasu skutecznie toruńską Starówkę i czyni to nadal, a miasto stało się swoistą marką, podobnie jak Warszawa ze sloganem „Zakochaj się w Warszawie”.

  • Jakość przede wszystkim

    Oferowane produkty i usługi muszą być doskonałej jakości, inaczej nie ma szans na zbudowanie marki. Oczywiście, zawsze uda się trochę sprzedać, nie każdy klient zorientuje się, że nie ma do czynienia z solidną firmą. Ale marki się w ten sposób nie zbuduje. Marka to solidność, rzetelność, jakość.

  • Trzeba mieć misję

    Trzeba mieć misję

    To oczywiste, że jeśli mamy produkt, chcemy go sprzedać, ale to za mało, by stworzyć dobrą markę. Potrzebna jest misja. Dzięki misji firma komunikuje, jakie miejsce chce zająć w otaczającym świecie i co ma tu do zrobienia. Sukces ekonomiczny to nie wszystko, liczy się zaangażowanie w sprawy społeczności. Dopiero dzięki misji firmy mamy szansę zbudować znaną markę, tak jak udaje się to na przykład Toyocie albo Ikei dzięki zaangażowaniu w problemy środowiska.

  • Skoncentruj się na swoich klientach

    Dzięki badaniom rynku ustalamy, kto należy do grupy docelowej klientów. Wykorzystując to, można stworzyć ich bazę adresową. Warto gromadzić nie tylko adresy e-mail, ale i inne dane, chociażby datę urodzenia. Dzięki temu można prowadzić określone działania marketingowe zorientowane na klienta, na przykład proponując atrakcyjne rabaty właśnie w dniu urodzin.

  • Stwórz dobre logo

    Stwórz dobre logo

    Marka to co prawda nie tylko logo, ale nie może bez niego istnieć. Ten prosty znak graficzny i kilka liter mają potężną moc. Dobre logo zostanie zapamiętane i będzie rozpoznawalne. Ważne, aby projektując je, uniknąć przesady. Prostota to wyróżnik dobrego logo. Jednak prostota nie oznacza bylejakości. Nie projektuje się logo, korzystając z clipartów.

  • Zostań sponsorem

    W środowisku lokalnym na ogół sporo się dzieje. Można to wykorzystać do budowania marki oraz utrwalania jej w świadomości ludzi. Firma powinna się angażować w różne wydarzenia, dzięki którym może do nich dotrzeć. To doskonały sposób na propagowanie marki. Jeśli firma jest sponsorem imprezy sportowej, wydania książki czy nakręcenia filmu, jej logo obejrzy i być może zapamięta bardzo wiele osób.