Jak napisać książkowy hit?
Jak napisać książkowy hit?
Dla określenia hitów książkowych w języku polskim przyjęło się angielskie słowo „bestseller”. I nie ma w tym nic dziwnego, bo to słowo oddaje sedno sprawy: „najlepiej sprzedający się” – tak właśnie możemy to przetłumaczyć. Nie chodzi więc o szczególny gatunek książek, nie chodzi o jakieś szczególne cechy powieści czy autora, a jedynie o liczbę sprzedanych egzemplarzy. Dlatego też bestsellerem może zostać poradnik dla kobiet przechodzących na dietę, tomik poezji oraz autobiograficzne wyznania z okresu II wojny światowej. Nie ma więc zapewne jednego przepisu na napisanie książkowego hitu, ale istnieją pewne wskazówki, które mogą ci pomóc w drodze na literacki szczyt. Oto właśnie one.
Żadne wskazówki ci nie pomogą, jeśli nie będziesz miał dwóch rzeczy: pomysłu i determinacji. Dobry pomysł to już połowa sukcesu, ale druga to ciężka i systematyczna praca nad pisaniem książki.
Moda
Statystyki nie kłamią, co najwyżej upraszczają rzeczywistość. Dlatego właśnie jeśli nie wiesz, co chciałbyś napisać, ale wiesz, że musi to być hit, powinieneś wejść na kilka stron internetowych różnych księgarni i sprawdzić, co się obecnie najlepiej sprzedaje. Mogę się z tobą założyć, że będzie to jeden z tych trzech gatunków: literatura kobieca (romanse, powieści obyczajowe z romansem w tle), kryminały i rzecz jasna nieśmiertelna fantastyka. Wybierz którąś z powyższych propozycji, a z pewnością zwiększysz swoje szanse na rynku wydawniczym.
Seria
Jak zapewne zauważyłeś, bestsellerami są najczęściej serie. Poszczególne książki serii mogą stanowić swoją kontynuację i mieć tych samych bohaterów (analogicznie do telenoweli, choć bardziej adekwatne byłoby tu angielskie słowo serial). Seria może także łączyć się na zasadzie jednego bohatera i wtedy każda książka przedstawia inny problem lub przypadek (tak jak angielskie series). Pierwsza opcja to chociażby saga „Zmierzch” czy cykl przygód Harry’ego Pottera, natomiast do drugiej wliczają się najczęściej cykle kryminalne, które łączy postać jednego detektywa, policjanta.
Bohaterowie
Bestsellery są zbudowane na zasadzie kontrastów dobry – zły, dlatego też tacy muszą być twoi główni bohaterowie. Wyobraź sobie bohatera pierwszoplanowego, wymyśl jego cechy oraz historię. Pamiętaj przy tym, że najlepiej sprzedają się postaci nietuzinkowe. Twój bohater powinien lubić coś szczególnego, mieć jakieś dziwactwo, o którym będą mówić potem wszyscy czytelnicy (jak blizna w postaci błyskawicy na czole Harry’ego Pottera), a już całą pewnością powinien odstawać od grupy. Nie oznacza to, że ma być aspołeczny, ale powinien być na jakiś sposób tajemniczy (patrz: Bella i Edward ze „Zmierzchu” albo Daniel Sempere z „Cienia wiatru”). Do swojego pozytywnego bohatera wybierz drugiego, złego, z którym temu dobremu przyjdzie się zmierzyć. Jest jeszcze jedna bardzo ważna zasada, w bestsellerach nic nie jest czarne ani białe, dlatego żaden z twoich bohaterów nie może być kryształowo dobry ani piekielnie zły.
Chwytliwe teksty
Czytelnicy bestsellerów jeszcze długo po przeczytaniu książki żyją jej fabułą oraz chwytliwymi myślami, anegdotkami, historiami bohaterów. Musisz więc wprowadzić do swojej książki trochę poczucia humoru, ale także nieco życiowych mądrości. Na tym drugim wypłynął właśnie Paulo Coelho. Jego złote cytaty stanowią podstawę życzeń, dedykacji, a także statusów na portalach społecznościowych. Jako autor musisz zostać zapamiętany.
Kontrowersje
Mistrzem bestsellerów opartych na wywoływaniu sensacji jest niewątpliwie Dan Brown. Jego thriller „Kod Leonarda da Vinci” wydany w 2003 sprzedał się w wielomilionowym nakładzie i wywołał spore zamieszanie i oburzanie, zwłaszcza w kręgach chrześcijańskich. Możesz więc wziąć przykład z tego amerykańskiego pisarza i wymyślić własną kontrowersyjną interpretację dziejów historycznych albo religijnych.