Jak wezwać karetkę pogotowia?
Jak wezwać karetkę pogotowia?
Konieczność wezwania pogotowia to zawsze sytuacja bardzo stresująca. Często jesteśmy w szoku, przerażeni sytuacją i nie myślimy racjonalnie. Trzeba jednak się na to zdobyć i działać skutecznie, bo być może od naszej reakcji zależy życie innej osoby. Jeśli zachowamy się odpowiednio i szybko wezwiemy karetkę, to szanse na przeżycie mogą wzrosnąć. Ważne jest nie tylko to, jak szybko zadzwonimy, ale również jak dokładne dane podamy. Jeśli zajdzie taka konieczność, będziesz musiał szybko zorientować się w sytuacji, by dzwoniąc, być przygotowanym do przekazania tego obrazu. Nieraz nie wystarczy przyjazd jednej karetki, a jeśli ty tego nie dopilnujesz, to kolejne zostaną wezwane dopiero po przyjeździe policji albo pogotowia, a to może być już za późno. Co należy przekazać podczas rozmowy telefonicznej?
Numer na pogotowie
Wiele osób w czasie wypadku zupełnie traci głowę i nie wie, na jaki numer należy zadzwonić. Numer 999, którego uczymy się wszyscy już w przedszkolu, to bezpośredni numer na pogotowie. Możesz jednak zadzwonić również na numer 112, który jest numerem międzynarodowym. Nie przejmuj się tym, że masz zablokowany telefon. Nawet wtedy możesz zadzwonić pod numer alarmowy.
Miejsce zdarzenia
Pierwszą rzeczą, jaką przekaż podczas rozmowy, jest adres zdarzenia. Nie próbuj tłumaczyć chaotycznie, co się stało, tuż po nawiązaniu kontaktu, bo nie to jest teraz najważniejsze. Priorytetem jest wskazanie miejsca. Dlaczego? Jeśli rozładuje ci się telefon, to dyspozytor będzie miał adres, na który wyśle karetkę. Nawet bardzo dokładny opis sytuacji na nic mu się nie zda, jeśli nie będzie wiedział, gdzie do tego doszło. Określ miejsce bardzo dokładnie. Powiedz, czy osoba potrzebująca pomocy znajduje się w aucie, w mieszkaniu, a może na chodniku. Poproś jakąś osobę, by wyszła na główną drogę i skierowała karetkę w odpowiednie miejsce. Unikniesz długiego kluczenia karetki po okolicy.
Poinformuj co się stało
Kolejnym punktem jest poinformowanie o rodzaju zdarzenia. Opowiedz o tym, co się stało, czy jest to wypadek, czy pomoc choremu, a także określ okoliczności zajścia. Przekaż dokładny opis tego, co widzisz i wysłuchuj porad dyspozytora. Po zakończeniu rozmowy zastosuj się do jego wskazań. Podaj dokładną liczbę ofiar, a wymieniając poszkodowanych, zacznij od opisu osoby, która najbardziej ucierpiała.
Podaj dane
Zapewne będziesz pytany, w jakim wieku są poszkodowani oraz czy znasz ich dane. Jeśli tak, to oczywiście przekaż je wszystkie dyspozytorowi. Zostaniesz również poproszony o podanie swoich danych, a także o numer telefonu. Nigdy nie rozłączaj się podczas rozmowy z dyspozytorem. Czekaj na wszelkie polecenia i odpowiadaj na pytania. To dyspozytor się z tobą rozłączy, gdy będzie miał już komplet informacji.