Jak skutecznie wydawać polecenia?
Jak skutecznie wydawać polecenia?
Jeżeli jesteś szefem i masz problemy z dezaprobatą wobec twoich poleceń wyrażaną przez pracowników lub opieszałością w ich wykonywaniu, może czas przemyśleć, czy podczas ich wydawania nie popełniasz jakichś znaczących błędów. Musisz wiedzieć, że aby twoi pracownicy byli w pracy wydajni, muszą mieć zapewnione optimum zrozumienia, szacunku i jeszcze kilka innych ważnych aspektów. Spójrz, jak powinieneś wydawać polecenia, będąc szefem.
Precyzyjność wypowiedzi
Wydawanie poleceń wcale nie jest proste. Jest ściśle związane z komunikacją międzyludzką, dlatego musi opierać się na jej głównych zasadach i założeniach. Bardzo istotne są zatem precyzyjne wypowiedzi przełożonego, w których nie może pozostawać cień wątpliwości. Jeśli coś ma być wykonane dziś, teraz lub za np. 2 godziny, musi to zostać w wypowiedzi koniecznie uwzględnione. W przeciwnym razie na płaszczyźnie relacji pracownik-szef dochodzi do konfliktów. Jedynie zrozumiałe i konkretne polecenia pozwalają nie dopuszczać do nieporozumień. Pilne nie znaczy nieczytelne, tą zasadą powinni kierować się zabiegani i niekiedy mocno poddenerwowani szefowie.
Z kulturą i szacunkiem
Bez dwóch powyższych wartości trudno o dobre relacje z pracownikami, a tym bardziej o to, by wydawane bez nich polecenia miały dla pracowników jakąś szczególną wartość i zostały rzetelnie wykonane. Tryb przypuszczający zamiast rozkazującego podczas wydawanych poleceń, słowa „proszę” i „dziękuję” powinny na dobre zagościć w każdej firmie, która ma odnosić zyski. Kultura szefa i traktowanie z szacunkiem swoich podwładnych potrafią „przenosić góry”.
Uzasadnienie polecenia
Dla szefa może nie jest to tak istotne, jak dla pracowników. Jeżeli jednak wydawane polecenia zostaną uzasadniane pracownikom, będą oni czuli się częścią firmy, a nie tylko narzędziem. Oczywiście dzięki takiemu rozwiązaniu pracownik wie, że szef liczy się z jego osobą i chętniej podchodzi dzięki temu do pracy.
Nic poza ramy umowy
Żadne polecenia nie mogą wychodzić poza zakres czynności, który został określony w umowie o pracę. Każde wyjście poza te ramy musi zostać uzgodnione wcześniej z pracownikiem. Niektórzy szefowie bardzo szybko zapominają o tym ważnym zakresie czynności i powierzają swoim podwładnym coraz to więcej obowiązków i wydają polecenia niezgodne z warunkami umowy. Na tym etapie może dochodzić do poważnych nieporozumień, a wydawane polecenia zostaną zapewne nieodpowiednio potraktowane, niewykonane lub wykonane nierzetelnie przez pracownika, który odczuwa silną presję i wykorzystywanie swojej osoby.