Jak przeprowadzić rozmowę biznesową podczas lunchu?

Opiekun artykułu: lucia
Advertising
Jak przeprowadzić rozmowę biznesową podczas lunchu?

Jak przeprowadzić rozmowę biznesową podczas lunchu?

Lunch biznesowy to doskonała forma prowadzenia negocjacji handlowych. Spotkanie na neutralnym gruncie zamiast w siedzibie firmy gwarantuje mniej napiętą, miłą atmosferę, a smaczny posiłek i eleganckie otoczenie wprawiają w dobry nastrój. W takich warunkach znacznie lepiej się rozmawia i łatwiej przekonać kontrahenta do naszej propozycji. Jednak aby rozmowa biznesowa zakończyła się sukcesem, trzeba przestrzegać pewnych zasad. Jak przeprowadzić rozmowę biznesową podczas lunchu, dowiesz się z tego artykułu.

Advertising
Advertising
  • Wybór miejsca

    Wybór miejsca

    Wybór restauracji na lunch biznesowy jest bardzo ważny. Właściwy wybór co prawda nie zagwarantuje sukcesu, ale zły może zaprzepaścić nasze szanse na samym początku. Miejsce, na które się zdecydujemy, nie może być zatłoczone i hałaśliwe. Powinna to być elegancka restauracja na dobrym poziomie, gdzie w jasnej i przestronnej sali można spokojnie porozmawiać. Oznacza to, że nie będzie nam przeszkadzał hałas i możliwe będzie zachowanie dyskrecji. Wybierając lokal, należy także uwzględnić kulinarne preferencje naszego rozmówcy.

  • Od czego zacząć?

    Od czego zacząć?

    Stolik należy zarezerwować wcześniej. Swojego gościa lub gości nigdy nie sadzamy tyłem do drzwi. Składamy zamówienie dopiero wtedy, gdy osoba zaproszona dokona wyboru. Podczas spotkań biznesowych w restauracji nie zamawia się alkoholu.

  • Atmosfera

    Atmosfera

    Podczas posiłku należy zadbać o stworzenie miłej, spokojnej atmosfery. Rozmowa powinna być niezobowiązująca. Tak zwany small talk trzeba umieć prowadzić, choć dotyczy mniej poważnych tematów, należy być taktownym. Szydzenie z konkurencji czy opowiadanie pikantnych dowcipów jest niedopuszczalne. Nie jest wskazana rozmowa o polityce, religii, seksie, pieniądzach. Do końca posiłku nie podejmujemy także zagadnień biznesowych związanych z tematem spotkania, nie wypytujemy kontrahenta o jego stanowisko.

  • Kiedy podejmujemy rozmowy?

    Kiedy podejmujemy rozmowy?

    Rozmowę na tematy biznesowe możemy zacząć po posiłku, kiedy na stole pojawia się kawa i deser. W przyjemnej atmosferze negocjuje się znacznie łatwiej i mamy szanse, że spotkanie zakończy się sukcesem. W czasie spotkania powinno się wyciszyć telefon, aby nic nie odrywało nas od rozmowy z osobą zaproszoną. Okazujemy jej pełne zainteresowanie, podkreślane także gestami oraz mową ciała. Bardzo ważna jest w takiej sytuacji umiejętność aktywnego słuchania.

  • Zakończenie spotkania

    Rachunek płaci osoba zapraszająca. Powinno się to odbyć w miarę dyskretnie, gość nie powinien być informowany o jego wysokości ani tym bardziej nakłaniany do partycypowania w kosztach. Niezależnie od tego, czy rozmowy zakończyły się sukcesem, czy nie, miło i uprzejmie żegnamy się z zaproszonym gościem i dziękujemy mu za spotkanie. Na koniec gościa odprowadzamy do samochodu albo odwozimy, jeśli przybyliśmy do restauracji razem z nim z naszego biura.