Jak przekonywać ludzi do swoich racji?
Jak przekonywać ludzi do swoich racji?
Jaką obrać strategię, by to, co mamy w zamyśle, spodobało się innym, chcieli w to uwierzyć, zaakceptować i zaufać? Z tym problemem spotyka się wiele osób w kadrze zarządzającej czy przewodzącej projektom, jak np. managerowie. Czy jest im łatwo przekonać zespół, który tworzy pewna grupa osób o różnych przekonaniach? Im jednak rzetelniej manager spojrzy na potrzeby pracowników, tym łatwiej będzie mu przekonać ich do pewnych założeń i ich realizacji.
To, co słuszne
Niełatwo będzie przekonać pracowników do niesłusznych racji. Dlatego to, co słuszne, z reguły akceptowane jest przez pracowników i nie mają oni większego problemu z aprobatą przełożonych. Sprawa zaczyna się komplikować, gdy deklaracja czy oczekiwania względem nich nie trafiają w oczekiwania.
Nić sympatii
Sympatia wobec tytułowego problemu wydaje się szczególnie ważna. Bez wzajemnego darzenia się przychylnością trudniej jest przekonywać do swoich racji. Pomiędzy przełożonym lub managerem a pracownikami konieczne jest zatem porozumienie i wzajemna życzliwość. Na takim gruncie znacznie prościej jest dogadywać się, a przede wszystkim skłaniać kogoś do przyjęcia argumentów.
Autorytet
Bycie autorytetem poparte faktami znacznie pozytywniej wpływa na możliwość przekonywania. Dlatego bycie osobą wiarygodną, kompetentną, ale i godną zaufania jest ważne na drodze do zdobycia uznania i łatwego przekonywania.
Umiejętność słuchania
Powyższa umiejętność jest krokiem naprzód w większości interesów. Jeśli chcesz, by inni za pewnik przyjęli twoje przekonanie, przygotuj sobie sporą ilość argumentów, a ponadto umiej wysłuchać drugiej strony. Dzięki dobrej komunikacji, podczas której obie strony umieją się wzajemnie słuchać, łatwiej jest opracować wspólną ścieżkę działania, niejednokrotnie nieodbiegającą od pierwszych założeń.
Brak niejasności
Twoja postawa, oczekiwania i wymagania muszą być jasno sprecyzowane. Każde niedomówienie czy istotny brak informacji będzie niestety skutkował szeregiem niedociągnięć, brakiem zaangażowania i być może buntem. Dlatego precyzyjne przygotowanie się do rozmowy, której celem jest przekonanie kogoś, to podstawa osiągnięcia celu. Brak niejasności pozwala na akceptację. Niespójność informacji jest z reguły głównym powodem, dla którego ludziom trudno jest przyjąć je do siebie i podejść do nich z aprobatą. Ponadto warto pamiętać o wierze we własne siły. Bycie niepewnym tego, do czego chce się przekonać ludzi, i uznawanie, że plan może się nie powieść, to wielki krok w tył.