Jak nauczyć się uważnie słuchać?
Jak nauczyć się uważnie słuchać?
Aby móc się efektywnie komunikować z innymi ludźmi, trzeba nie tylko jasno i klarownie mówić, ale również umieć słuchać. Szczególnie ważne jest to w miejscach, gdzie jesteśmy zmuszeni do współpracy z ludźmi, których nie darzymy zbytnią sympatią, czyli np. w pracy. W codziennym życiu najchętniej odwrócilibyśmy się na pięcie i bez słowa odeszli w swoją stronę, lecz tutaj konieczne jest porozumienie, gdyż od tego zależą wyniki, a niejednokrotnie również losy firmy. Bez uważnego słuchania ciężko będzie cokolwiek osiągnąć, a ponadto w sytuacjach, gdy ignorujemy kwestie wygłaszane przez innych ludzi, bardzo łatwo o nieporozumienie. Takie sprzeczki spowodowane złym zrozumieniem sprawiają, iż sytuacja jedynie się zaognia, a praca w takich warunkach to prawdziwy koszmar. Wyeliminuj to zagrożenie z twojej pracy i naucz się słuchać. Do dzieła!
Pozwól się wypowiedzieć
Jeżeli jakaś osoba ma do ciebie ważną sprawę, to pozwól jej się nieskrępowanie wypowiedzieć. Przerwij to, nad czym obecnie pracujesz i daj jej poczucie, iż może bez pośpiechu wszystko wyjaśnić. Zobaczysz, jak poprawią się dzięki temu wasze relacje. Nikt nie lubi być ignorowany, a tak się stanie, jeśli będziesz puszczał te słowa mimo uszu. Komunikując się z drugą osobą, staraj się patrzeć w jej stronę, dając do zrozumienia, iż jest wysłuchiwana. Daj jej również wyraźne znaki, iż dociera do ciebie to, o czym ona mówi. Ta chwila skupienia pomoże nie tylko jej, ale również tobie.
Nie przerywaj
Oczywiście każdy ma świadomość, iż czasem zdarzają się sytuacje, w których naprawdę nie masz czasu na dłuższą dysputę. W takim przypadku lepiej jest przeprosić i zaproponować rozmowę za chwilę, niż udawać, iż słuchamy. Być może jest to ważna i delikatna sprawa, która wymaga poświęcenia więcej niż jednej minuty. Dopuszczając do pośpiechu, możecie przemilczeć najważniejsze kwestie lub po prostu źle się zrozumieć. Nigdy więc nie pośpieszaj osoby, która chce ci coś przekazać, ani nie przerywaj jej w pół słowa, jeśli nie wiesz, do czego zmierza. Takie zachowania budzą frustracje, a także sprawiają, iż stosunki między rozmówcami znacznie się pogarszają.
Zadbaj o zrozumienie
Aby wyeliminować nieporozumienia, nie bój się prosić o sprecyzowanie wypowiedzi albo wyjaśnienie niezrozumiałych dla ciebie kwestii. Czasem udajemy, iż wszystko rozumiemy, podczas gdy czegoś tak naprawdę nie dosłyszeliśmy, nie skupiliśmy się na treści przemowy lub po prostu nie jesteśmy w temacie. Nie możesz oszukiwać swojego rozmówcy, nawet jeśli robisz to w dobrej wierze, bo np. sepleni lub się jąka. Zawsze dopytuj o to, czy dobrze zrozumiałeś, nawet jeśli robisz to któryś raz z rzędu. Skup się na rozmowie i postaraj się wytężyć słuch, to na pewno ci pomoże. Jeśli prosisz o powtórzenie, zrób to delikatnie, by osoba o to poproszona nie poczuła się musztrowana.