Jak być profesjonalistą w pracy?
Jak być profesjonalistą w pracy?
Bardzo często słyszy się o tym, że należy być profesjonalistą, fachowcem w swojej pracy. Niestety, nie zawsze dokładnie wiadomo, co to oznacza. Osoby, które chcą zachowywać się właśnie w taki sposób, napotykają problem, nie wiedząc, co robić, czego nie, jak działać, a jakich działań unikać. Poniższy artykuł rozjaśni wszystkie wątpliwości i pozwoli stać się kompetentnym pracownikiem.
Nienaganny ubiór
Ubiór ma znaczenie, niezależnie od tego, na jakie twierdzenia można natknąć się w Internecie. Nie w każdej branży wymagane jest ubieranie się w ujednolicony strój, jednak jeśli jest się pracownikiem banku, przyjście do pracy w jeansach i koszulce polo nie zrobi najlepszego wrażenia. Rozmowy z klientami lub kontrahentami, przedstawianie wyników swojej pracy, prezentacje, wszystko to wymaga schludnego, nienagannego ubioru w stonowanych kolorach.
Dobre maniery
Za profesjonalistę nie będzie uznana nigdy osoba, która nie potrafi z szacunkiem odnosić się do innych i wysłuchać ich zdania. Jeżeli jest się uprzejmym, słucha zdania innych, bierze je pod uwagę, jeśli jest dobre, a swoje własne potrafi się wyrażać w sposób kulturalny, jest to połowa sukcesu. Z pewnością będzie się osobą, z którą wszyscy będą chcieli współpracować.
Kompetencja i terminowość
W zależności od rodzaju pracy wykonuje się różne obowiązki, zlecenia, projekty. Trzeba zawsze dbać, żeby każde, nawet najmniejsze zlecenie było wykonane dokładnie oraz zgodnie z oczekiwaniami klienta. Profesjonalista to osoba, która dba o całość wykonywanej pracy, a nie tylko o efektowne, duże projekty. Istotna jest również terminowość. Niezależnie od ilości pracy, powinna być ona zakończona w zadeklarowanym terminie. Tłumaczenie się oraz ciągłe „zawalanie” terminów nie pomoże w uzyskaniu opinii fachowca.
Cenna szczerość
Kłamstwo zawsze ma krótkie nogi, lecz w pracy wyjątkowo. Mówienie współpracownikom nieprawdy, półprawdy, unikanie albo zatajanie tematów, które są istotne, sprawi, że będzie się osobą bardzo źle postrzeganą. W dążeniu do bycia profesjonalistą należy tego unikać i mówić szczerze, choć zawsze bez obrażania innych.
Pragnienie rozwoju
Pracownik, który osiadł na swoim stanowisku i nie chce się rozwijać, nie będzie uznany za profesjonalistę ani przez szefa, ani przez współpracowników. Osoba, która ciągle poszerza wiedzę, wyszukuje ciekawostki związane z branżą, jeździ na szkolenia i jest widocznie zaangażowana w pracę nad sobą, będzie zasługiwała na miano fachowca, którego będzie się pytało o zdanie na różnego rodzaju tematy i który będzie częściej doglądał ważnych projektów.