Zasady reklamowania wycieczek turystycznych
Zasady reklamowania wycieczek turystycznych
Czas wielkanocny, a także późniejszy majowy weekend i w końcu wakacje to okres, kiedy wiele osób wyjeżdża na wycieczki, zarówno krajowe, jak i zagraniczne. Kupuje się je często w czasie licznych promocji zimowych, które oferują korzystniejsze ceny. Bardzo ważne jest pamiętanie, że wycieczka zakupiona w biurze turystycznym to produkt jak każdy inny i można ją reklamować.
Możliwość reklamacji
Miało być pięknie, a nie jest. Miał być dobry hotel, a standard odbiega od obiecanego. Wyjeżdżając i wracając z wycieczki, trzeba wiedzieć, że reklamowanie wyjazdu jest tak samo możliwe, jak reklamowanie zepsutych butów. Przed wyjazdem każdy uczestnik podpisuje z biurem podróży umowę, która szczegółowo określa plan i warunki wycieczki, począwszy od środka transportu i jego jakości, po miejsce docelowe, zakwaterowanie i wyżywienie. Jeżeli w rzeczywistości coś okazało się niezgodne z opisem, ma się podstawy do złożenia reklamacji, którą biuro musi przyjąć.
Co można reklamować?
Umowa określa warunki, jakie klient powinien zastać w miejscu docelowym. Jeżeli w umowie pojawia się zapis, że hotel ma więcej niż 3 gwiazdki i widok na konkretne miejsce, np. góry lub morze, a wyżywienie obejmuje 3 posiłki, tak powinno być. Gdy po dotarciu do hotelu okazuje się, że widok jest zupełnie inny, wyżywienie to jedynie kolacja, a standard hotelu nie jest zgodny z opisem, stanowi to podstawę reklamacji. Klient może zgodzić się albo na warunki zastępcze, albo zażądać powrotu do miejsca wyjazdu na wycieczkę na koszt biura podróży.
Gdzie reklamować?
Niezadowoleni turyści często nie wiedzą, gdzie i u kogo reklamować wycieczkę. Można zrobić to już u jej pilota, zaraz po dotarciu na miejsce, gdy okaże się, że warunki nie spełniają zapisów umowy. Drugim sposobem jest złożenie reklamacji w biurze podróży, które zobowiązane jest ją przyjąć. Trzeba pamiętać, że nie wolno dać się zbyć słowami „wiedział pan/pani, dokąd jedzie”, ponieważ w myśl obowiązującego prawa biuro ma obowiązek uwzględnić reklamację.
Składanie reklamacji
Reklamacja powinna zostać złożona na piśmie lub na specjalnym formularzu, jeżeli biuro turystyczne takie posiada. W piśmie powinny zostać uwzględnione wszystkie warunki umowy, które zostały złamane poprzez ich niespełnienie. Również ulotki oraz foldery reklamowe mogą wspomóc staranie się o odszkodowanie. Jeżeli na ulotkach hotel wyglądał jak romantyczne miejsce blisko zatoki, a w rzeczywistości stał w centrum miasta, jest to oszukiwanie klienta. Warto również zrobić zdjęcia hotelu i dołączyć je do reklamacji.
Odpowiedź i zadośćuczynienie
Na odpowiedź na reklamację biuro ma 30 dni. Jeśli w tym czasie nie otrzyma się żadnej odpowiedzi, można uznać, że reklamacja została zaakceptowana. Gdy biuro odpowiada, ale odwlekając sprawę i nie przyznając się do winy, można wejść na drogę sądową i w taki sposób domagać się zadośćuczynienia.Równocześnie trzeba pamiętać, że w formularzu reklamacyjnym należy podać oczekiwaną sumę odszkodowania.