Zasady reklamowania wycieczek turystycznych

Opiekun artykułu: katasza
Advertising
Zasady reklamowania wycieczek turystycznych

Zasady reklamowania wycieczek turystycznych

Czas wielkanocny, a także późniejszy majowy weekend i w końcu wakacje to okres, kiedy wiele osób wyjeżdża na wycieczki, zarówno krajowe, jak i zagraniczne. Kupuje się je często w czasie licznych promocji zimowych, które oferują korzystniejsze ceny. Bardzo ważne jest pamiętanie, że wycieczka zakupiona w biurze turystycznym to produkt jak każdy inny i można ją reklamować.

Advertising
Advertising
  • Możliwość reklamacji

    Możliwość reklamacji

    Miało być pięknie, a nie jest. Miał być dobry hotel, a standard odbiega od obiecanego. Wyjeżdżając i wracając z wycieczki, trzeba wiedzieć, że reklamowanie wyjazdu jest tak samo możliwe, jak reklamowanie zepsutych butów. Przed wyjazdem każdy uczestnik podpisuje z biurem podróży umowę, która szczegółowo określa plan i warunki wycieczki, począwszy od środka transportu i jego jakości, po miejsce docelowe, zakwaterowanie i wyżywienie. Jeżeli w rzeczywistości coś okazało się niezgodne z opisem, ma się podstawy do złożenia reklamacji, którą biuro musi przyjąć.

  • Co można reklamować?

    Umowa określa warunki, jakie klient powinien zastać w miejscu docelowym. Jeżeli w umowie pojawia się zapis, że hotel ma więcej niż 3 gwiazdki i widok na konkretne miejsce, np. góry lub morze, a wyżywienie obejmuje 3 posiłki, tak powinno być. Gdy po dotarciu do hotelu okazuje się, że widok jest zupełnie inny, wyżywienie to jedynie kolacja, a standard hotelu nie jest zgodny z opisem, stanowi to podstawę reklamacji. Klient może zgodzić się albo na warunki zastępcze, albo zażądać powrotu do miejsca wyjazdu na wycieczkę na koszt biura podróży.

  • Gdzie reklamować?

    Niezadowoleni turyści często nie wiedzą, gdzie i u kogo reklamować wycieczkę. Można zrobić to już u jej pilota, zaraz po dotarciu na miejsce, gdy okaże się, że warunki nie spełniają zapisów umowy. Drugim sposobem jest złożenie reklamacji w biurze podróży, które zobowiązane jest ją przyjąć. Trzeba pamiętać, że nie wolno dać się zbyć słowami „wiedział pan/pani, dokąd jedzie”, ponieważ w myśl obowiązującego prawa biuro ma obowiązek uwzględnić reklamację.

  • Składanie reklamacji

    Składanie reklamacji

    Reklamacja powinna zostać złożona na piśmie lub na specjalnym formularzu, jeżeli biuro turystyczne takie posiada. W piśmie powinny zostać uwzględnione wszystkie warunki umowy, które zostały złamane poprzez ich niespełnienie. Również ulotki oraz foldery reklamowe mogą wspomóc staranie się o odszkodowanie. Jeżeli na ulotkach hotel wyglądał jak romantyczne miejsce blisko zatoki, a w rzeczywistości stał w centrum miasta, jest to oszukiwanie klienta. Warto również zrobić zdjęcia hotelu i dołączyć je do reklamacji.

  • Odpowiedź i zadośćuczynienie

    Odpowiedź i zadośćuczynienie

    Na odpowiedź na reklamację biuro ma 30 dni. Jeśli w tym czasie nie otrzyma się żadnej odpowiedzi, można uznać, że reklamacja została zaakceptowana. Gdy biuro odpowiada, ale odwlekając sprawę i nie przyznając się do winy, można wejść na drogę sądową i w taki sposób domagać się zadośćuczynienia.Równocześnie trzeba pamiętać, że w formularzu reklamacyjnym należy podać oczekiwaną sumę odszkodowania.