Zasady przeprowadzania badania rynku

Opiekun artykułu: wedkarz
Advertising
Zasady przeprowadzania badania rynku

Zasady przeprowadzania badania rynku

Badanie rynku to bardzo ważny element strategii marketingowej i powinno poprzedzać każdą decyzję biznesową, na przykład założenie własnej firmy albo wprowadzenie nowego produktu do oferty. Badanie rynku ma na celu określenie, czy jest popyt na dany produkt, kto go kupi, czy ktoś inny już go produkuje, jak kształtują się ceny itp. Bardzo ważne są nawyki i preferencje konsumentów. Bez rzetelnych badań rynku trudno o prawdziwy sukces biznesowy.

Advertising
Advertising
  • Czego dotyczy badanie rynku?

    Czego dotyczy badanie rynku?

    Badanie rynku odpowiada na wiele różnych szczegółowych pytań i jest konieczne, aby można było dokonać segmentacji rynku. Przeprowadza się testy nowych produktów, dzięki czemu wiadomo, czy klienci będą z nich zadowoleni, oraz bada stopień satysfakcji nabywców z zakupu. Ustala się optymalną cenę produktu. Sprawdza się, czy reklama jest skuteczna, i bada, jak postrzegana jest dana marka. Badanie rynku umożliwia poznanie nawyków konsumentów i określenie, gdzie dokonują oni zakupu i jakie są ich preferencje.

  • Ilościowe badanie rynku

    Ilościowe badanie rynku

    Ilościowe badanie rynku można przeprowadzić na wiele sposobów. Najczęściej posługujemy się ankietą. Otrzymujemy precyzyjne wyniki, ale samo badanie jest kosztowne i pracochłonne. Trzeba opracować ankiety, zebrać informacje i przeanalizować je, a na koniec wyciągnąć wnioski. Dobrze skonstruowana ankieta i właściwie wybrana grupa osób badanych gwarantują, że uzyska się wartościowe informacje.

  • Ankieta

    Ankieta

    Często stosowaną metodą badań rynku są ankiety. Bardzo popularne są ankiety wypełniane on-line przez zarejestrowanych użytkowników. Przeprowadzają je także ankieterzy. Grupa osób ankietowanych powinna być wybrana losowo i reprezentatywna dla danej społeczności. Otrzymane wyniki poddawane są dokładnej analizie, na której podstawie można na przykład określić segment rynku, do którego powinny być adresowane działania marketingowe.

  • Focus

    Focus

    Focus (zogniskowany wywiad) polega na zbieraniu opinii o produkcie od grupy osób w tym właśnie celu zaproszonych. Bardzo dobrze sprawdza się ta metoda do oceny skuteczności spotów i haseł reklamowych albo projektów opakowań czy logo.

  • Jakościowe badanie rynku

    Jakościowe badanie rynku

    Jakościowe badanie rynku jest mniej pracochłonne niż ilościowe, a jednocześnie jest bardziej precyzyjne. Nie można go jednak uznać za reprezentatywne. Jeśli w ramach takiego badania przeprowadzimy z kimś wywiad, uzyskamy szczegółowe odpowiedzi, ale nie dowiemy się, jakich udzieliłaby inna osoba.

  • Kto wykonuje badanie rynku?

    Badanie rynku można przeprowadzić samodzielnie. Tak postąpi właściciel małej firmy, który chce zmodyfikować ofertę, albo osoba, realizująca swój pomysł na biznes. W przypadku dużych przedsiębiorstw, dysponujących środkami na ten cel, badanie rynku zleca się wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym. Taka profesjonalna usługa jest jednak droga.