Pisanie rozprawki – wskazówki i rady

Opiekun artykułu: wiesio
Advertising
Pisanie rozprawki – wskazówki i rady

Pisanie rozprawki – wskazówki i rady

Rozprawka to jedno z tych wypracowań, które najbardziej przeraża gimnazjalistów. A nie powinno, gdyż to dobra okazja, aby pochwalić się własnym zdaniem oraz przemyśleniami. Poza tym w rozprawce żaden argument nie jest zły, jeśli tylko umiesz go obronić. Jeśli ty też obawiasz się pisania tego typu wypracowań, to koniecznie powinieneś przeczytań poniższe wskazówki i rady. Pomogą ci one w otrzymaniu dobrej oceny lub zdaniem końcowego egzaminu.

Advertising
Advertising
Wskazówki:

Pamiętaj, aby w trakcie pisania rozprawki nie podawać sprzecznych argumentów, gdyż nie obronisz ich.

Pamiętaj, że twoje stanowisko w rozprawce musi być wyrażone jasno.

  • Teza

    Najtrudniejszym zadaniem w pisaniu rozprawki, którego obawiają się chyba wszyscy gimnazjaliści, jest umiejętne postawienie tezy. Na poziomie gimnazjalnym zazwyczaj wymaga się, aby teza była jasna, zawarta w jednym, prostym zdaniu. Czyli jeśli temat rozprawki będzie brzmiał: „Czy warto czytać książki przygodowe”, twoją tezą będzie zdanie „Warto czytać książki przygodowe” lub „Nie warto czytać książek przygodowych”. To ważne, jaki punkt widzenia przyjmiesz, gdyż będziesz go musiał potem udowodnić w trakcie pisania.

  • Wstęp

    Oprócz tezy, we wstępie powinieneś również w kilku zdaniach wytłumaczyć, jak zrozumiałeś zadany temat. Możesz wówczas posługiwać się takimi sformułowaniami, jak „moim zdaniem”. Powinieneś także pokrótce opisać, co zamierzasz zrobić, czyli na przykład: „Na podstawie przykładów z lektur i filmów, postaram się wykazać, że warto czytać książki”.

  • Argumenty za

    Argumenty za

    Następnym twoim krokiem będzie napisanie rozwinięcia. To ten moment, w którym musisz przedstawić argumenty popierające twój punkt widzenia. Przedstaw je w kolejnych akapitach, każdy z nich rozpoczynając od następującej formułki:
    * Po pierwsze, po drugie…
    * Moim kolejnym argumentem jest…
    * Warto podkreślić także, że…
    * Z kolei…
    * Moim argumentem jest także to, że…

  • Zakończenie

    W zakończeniu musisz jeszcze raz przedstawić swoje argumenty, ale w bardzo skróconej oraz ogólnej formie – to ma być podsumowanie tego, co już napisałeś. Musisz także kolejny raz powrócić do swojej tezy i napisać, czy nadal się z nią zgadzasz i ją podtrzymujesz. Warto używać następującego słownictwa w zakończeniu:
    * Podsumowując, chciałbym powiedzieć, że…
    * Nadal uważam, że…
    * Widzimy więc…
    * Jestem przekonany o tym, że…