Na czym polega gra w szachy?

Opiekun artykułu: szunia
Advertising
Na czym polega gra w szachy?

Na czym polega gra w szachy?

Szachy świetnie wypełnią rodzinny czas w chłodne jesienne popołudnia i zimowe wieczory. Jeżeli chcesz znaleźć kwintesencję zasad gry, sięgnij do artykułu. Aby stać się mistrzem, obserwuj ich grę. Szachy jako gra strategiczna wymaga wkładu czasu i myślenia. Gra, która swoje początki ma w Indiach w VI wieku, może stać się idealnym wypełnieniem Twojego wolnego czasu. Zatem zaczynamy.

Advertising
Advertising
  • Plansza i pionki

    Plansza szachów to 64 pola ułożone w biało-czarnej szachownicy. Ich numeracja to 1 – 8 i A – H. W grze występuje 16 pionków czarnych i 16 białych, z których każdy ma swój z góry określony zasadami gry ruch.
    * Wieża – porusza się jedynie po linii prostej, w poziomie lub w pionie o dowolną liczbę pól.
    * Skoczek (konik) – porusza się po linii w kształcie litery L.
    * Goniec – rusza się w linii ukośnej, może poruszać się o dowolną liczbę pól.
    * Hetman – może poruszać się po liniach pionowych, poziomych i na ukos o dowolną liczbę pól.
    * Król – porusza się jedynie o jedno pole wokół siebie.
    * Pion – porusza się jedynie do przodu o jedno pole, zbija po ukosie, a pierwszy ruch możliwy jest o dwa pola do przodu.

  • Ustawienie pionków na planszy

    Ustawienie pionków na planszy

    Pionki ustawia się u samego dołu planszy, nad oznaczeniami A – H. Na pozycjach A i H ustawia się wieże, na B i G skoczki, na C i F gońce, na polu D stoi hetman, na E król, a 8 pionów stoi w drugim rzędzie od dołu, przed figurami.

  • Początek gry, bicie

    Grę rozpoczyna gracz, który posiada białe pionki. Pionki, inaczej bierki przesuwa się zgodnie z zasadami powyżej. Do zbicia pionka przeciwnika dochodzi, gdy natrafia się pionkiem na pole, na którym on stoi.

  • Sytuacje w grze

    Sytuacje w grze

    W grze mogą wystąpić różne sytuacje, które gracze muszą w jakiś sposób rozwiązać.
    * Szach – to zagrożenie zbicia króla w kolejnym posunięciu. Gracz, którego król jest zagrożony, musi wykonać ruch, który wyeliminuje zagrożenie.
    * Mat – szachowanie ruchu króla, gdy nie ma on żadnego możliwego ruchu, by się obronić lub uciec. Ta sytuacja kończy partię.
    * Pat – to pozycja, w której jeden z graczy nie ma możliwości wykonania żadnego ruchu. W tej sytuacji król nie jest szachowany.
    * Remis – koniec partii, który ustalają między sobą gracze lub gdy wystąpił w grze pat.
    * Promocja – pion, który przeszedł przez całą planszę, w tym samym ruchu wymienia się na hetmana, gońca, wieżę bądź skoczka.
    * Bicie w przelocie – dotyczy tylko pionów, w pierwszym posunięciu po ruchu piona przeciwnika o dwa pola.