Jak wytłumaczyć dziecku upływający czas?

Opiekun artykułu: bevent
Advertising
Jak wytłumaczyć dziecku upływający czas?

Jak wytłumaczyć dziecku upływający czas?

Małe dzieci z powodu zrozumiałej niewiedzy mają trudności w określaniu i rozumieniu czasu oraz związanych z nim pojęć. Mylą „wczoraj” z „jutro”, najłatwiej jest im zrozumieć „dzisiaj”, choć te najmniejsze i „dzisiaj” wcisną tam, gdzie nie pasuje. Niemniej jednak małymi kroczkami trzeba wprowadzać je w ten temat, który choćbyśmy tego nie chcieli, jest naszym codziennym towarzyszem na dobre i na złe.

Advertising
Advertising
  • Po co tłumaczyć?

    Dzieci wdrażane w poczucie upływającego czasu lepiej adaptują się w przedszkolu i szkole. Jest im dużo łatwiej zrozumieć nasze dorosłe określanie czasu w rozmowach z maluchami. Często bowiem zapominamy podczas nich, że mały Maciuś słysząc, że do cyrku pójdziemy w przyszłym tygodniu, musi najpierw znać pojęcie dnia i tygodnia oraz kolejnych. Najprostszym sposobem jest przedstawienie najmłodszym kalendarza i zegara w kolorowej, specjalnie dla dzieci przygotowanej formie. Jeżeli znajdziesz trochę czasu, proponuję wspólnie z dzieckiem takie wykonać.

  • Kalendarz

    Kalendarz

    Kolorowy kalendarz z 12 miesiącami możecie wykonać razem. Niech maluch dowie się, które miesiące należą do której pory roku. Zróbcie ilustracje do każdego miesiąca obrazujące pogodę za oknem i możliwości spędzania czasu. Naucz malucha liczyć dni w każdym z nich. Wbrew pozorom małe dzieci uwielbiają chwalić się tym, do ilu już potrafią liczyć. Liczba 31 będzie stanowiła ciekawe wyzwanie. Przy okazji kalendarza uzmysłów dziecku, że jest 7 dni w tygodniu, a każdy kończy się czerwoną, świętą i wolną niedzielą. Zabawa z kalendarzem to idealne rozwiązanie, by dziecko zrozumiało upływające dni w przedszkolu. Dzięki tej wiedzy będzie mu łatwiej odliczać czy skreślać dni w kalendarzu, by wreszcie w sobotę np. mogło dłużej spać.

  • Zegar

    Zegar

    Wykonany wspólnie zegar posłuży przy uzmysłowieniu dziecku pojęć godzina czy minuta. Nie polecam zawracać głowy 4 czy 5 latkowi pojęciem 60 minut w jednej godzinie lub 60 sekund w jednej minucie. „Wpół do” też nie stanowi konieczności rozumienia w jego wieku. Zresztą i tak byłoby Ci trudno tego dokonać. Maluchy umiejące już liczyć, chociażby do 10, świetnie poradzą sobie z wtajemniczeniem w 12 godzin w ciągu dnia i tyle samo w nocy. Na tym etapie jest to wiedza wystarczająca. Operuj pojęciami „prawie godzina”, „mniej niż godzina”, „więcej niż godzina”, „dużo więcej niż godzina”.

  • Twórz analogie

    Małe dzieci, pomimo że nie umieją dobrze określać czasu pojęciami, posiadają pewne jego rozeznanie. Dlatego łatwo jest im w celu wytłumaczenia podsuwać analogiczne sytuacje, które dzieją się systematycznie lub zadziały niedawno dla określenia upływającego czasu. Możesz zatem powiedzieć dziecku, że wracacie ze spaceru za tyle, ile trwa konkretna bajka czy tyle, ile myje zęby. Tą metodą możesz posługiwać się przy wielu ewentualnościach.

Popularne tagi
  • zdrowie
  • emocje dziecka
  • wyrażanie uczuć
  • odpowiedzialność dziecka
  • wypadek
  • apodyktyczne zachowania dzieci
  • adaptacja
  • nauka przez zabawę
  • jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci
  • małe dzieci i czas
  • spotkanie z dzieckiem
  • wiązanie sznurówek
  • uczeń
  • sposób oduczania picia z butelki
  • korzystanie z nocnika