Jak się zachowywać w nowym miejscu pracy?

Opiekun artykułu: iskaa
Advertising
Jak się zachowywać w nowym miejscu pracy?

Jak się zachowywać w nowym miejscu pracy?

Przyszedł w końcu ten upragniony dzień – po tygodniach trudnych i męczących poszukiwań udało ci się pozytywnie przejść rekrutację i zadzwoniono do ciebie, że dostałeś pracę. Niestety, po chwili uświadamiasz sobie, że najgorsze jeszcze przed tobą – aklimatyzacja w nowym miejscu zatrudnienia, nowi współpracownicy, których trzeba poznać i do siebie przekonać, nowy szef oraz nowe wymagania. Najlepsze, co możesz w takiej sytuacji zrobić, to wywrzeć pozytywne wrażenie już w pierwszych dniach – dzięki temu zyskasz sympatię swoich nowych kolegów oraz szacunek szefa. Zobacz, jak powinieneś zachowywać się w swoim nowym miejscu pracy.

Advertising
Advertising
  • Dobry wygląd

    Dobry wygląd

    Jak cię widzą, tak cię piszą – to przysłowie jest aktualne także w tej sytuacji. Pierwszego dnia do pracy przyjdź bardzo starannie ubrany. Pomyśl o tym, jaki dress code może obowiązywać w firmie, jeśli wcześniej nie zostałeś o tym poinformowany. Jeśli wystroisz się w najlepszy oraz najdroższy garnitur, podczas kiedy twoi nowi koledzy będą w dżinsach oraz t-shirtach, nie będzie to działać na twoją korzyść. Nawet będąc eleganckim, można popełnić prawdziwe faux-pas.

  • Wkup się w łaski

    Zazwyczaj w większości firm oraz zakładów pracownicy wspólnie zrzucają się na herbatę, kawę, słodkie przekąski albo każdy indywidualnie coś przynosi i dzieli się tym podczas przerw. Warto, abyś o tym pomyślał i rozejrzał się pierwszego dnia, czy taki zwyczaj panuje także w twoim nowym miejscu zatrudnienia. Jeśli tak, to nie czekaj, aż ktoś przypomni ci o tym, że to twoja kolej, aby kupić cukier, a sam o tym pomyśl. Już drugiego dnia przynieś ze sobą opakowanie kawy i herbaty, a także kilka paczek ciastek czy paluszków. Dzięki temu pokażesz swoim współpracownikom, że ty też jesteś w ich zespole.

  • Nikogo nie obgaduj

    To zasada, której powinieneś trzymać się przez cały swój okres pracy, ale w pierwszych dniach i tygodniach jest naprawdę kluczowa i może zaważyć na opinii, jaką wyrobią sobie o tobie twoi współpracownicy. Nikogo nie obgaduj, ani nowych kolegów, ani twojego szefa. Nawet jeśli ktoś będzie próbował wciągnąć cię w rozmowę o niekompetencji Maćka albo romansie Michała, to nie daj się. Po prostu zignoruj to, zmień temat albo uśmiechnij się i powiedz, że musisz wracać już do pracy.

  • Nie izoluj się

    Nie izoluj się

    Kolejną ważną sprawą jest to, abyś nie izolował się od swoich współpracowników. Jeśli mają tradycję, że w piątki wychodzą po pracy na piwo, to ty też z nimi idź, nawet jeśli nie zdążyłeś ich wszystkich poznać. To sprawi, że dużo szybciej staniesz się członkiem ich zgranego zespołu. Podobnie podczas całego dnia pracy. Jeśli wszyscy jecie lunch w jednym pomieszczeniu, to staraj się włączyć do prowadzonych rozmów, a nie odchodź gdzieś w kąt i na bok.

  • Nie narzucaj się

    Przez pierwsze dni raczej nie powinieneś narzucać się i wychylać ze swoimi zdecydowanymi opiniami. Nie znaczy to, że nie możesz wyrażać swojego zdania. Po prostu powinieneś najpierw zapoznać się z atmosferą oraz zwyczajami panującymi w firmie, a dopiero potem zacząć działać z pełną parą. Kiedy już pierwszego dnia zaczniesz wszystkimi kierować, wytykać błędy i zdradzać się ze swoimi pomysłami, współpracownicy mogą odebrać cię jako osobę, która nie potrafi pracować w grupie i jest zarozumiała.