Jak odzyskać zagubiony na lotnisku bagaż?
Jak odzyskać zagubiony na lotnisku bagaż?
Podróżowanie samolotem ma wiele zalet. Jest szybkie i w miarę wygodne. Ceny również nie są już tak wysokie, jak jeszcze kilkanaście lat temu. Jedyną niedogodnością jest jedynie kwestia bagażu. Po pierwsze, istnieje wiele różnych zakazów i nakazów, które nie zawsze są do końca zrozumiałe. Po drugie, nigdy nie wiemy, co tak naprawdę się z naszym bagażem dzieje. Znika on gdzieś na taśmie, podróżuje niby tym samym samolotem, lecz nie mamy z nim żadnego kontaktu. Pozostaje nam żywić nadzieję, że po wylądowaniu ujrzymy go w całości na lotnisku. Zdarzają się jednak takie sytuacje, gdy mimo długiego oczekiwania, po naszej walizce nie ma śladu. Co ciekawe, nie są to wcale odosobnione i rzadkie przypadki. Zagubienia bagażu przytrafiają się dość często. Jak radzić sobie w takiej sytuacji?
Zachowaj spokój
Po pierwsze, zachowaj swoje ewentualne awantury dla siebie. Obsługa lotniska, do której właśnie biegniesz, by z pretensjami zażądać zwrotu walizki, naprawdę niczemu nie jest winna. Pamiętajmy, że to tylko ludzie i oni na pewno przed tobą tej walizki nie schowali. Zachowaj spokój i pomyśl trzeźwo o sytuacji. Owszem, jest to bardzo denerwująca sprawa, ale krzykiem i tak nic nie wskóramy. Trzeba będzie niestety troszkę pobawić się z biurokracją.
Poinformuj obsługę lotniska
Udaj się do kogoś z obsługi lub informacji, by poinformować o zaistniałej sytuacji oraz dowiedzieć się, co należy zrobić. Sporządźcie z przewoźnikiem lub przedstawicielem linii protokół PIR, czyli dokument zawierający bardzo szczegółowe informacje o zaginięciu bagażu. Jest to niezbędne, by później dochodzić ewentualnych odszkodowań. Nie każdy pracownik lotniska ma uprawnienia, by móc to zrobić, więc nie żądaj tego od przypadkowej osoby. Zachowaj wszelkie dokumenty związane z lotem, czyli bilet, odcinek karty pokładowej, protokół PIR oraz kupon nadania bagażu. Nie możesz żadnego z nich zgubić, więc trzymaj je w bezpiecznym miejscu.
Zgłoś reklamację
Następnym krokiem będzie zgłoszenie reklamacji. Jeśli bagaż przybył ze znacznym opóźnieniem, masz na to 7 dni. Jeśli jednak został uznany za zaginiony, masz 21 na złożenie reklamacji. Możesz oczywiście też ją złożyć, jeśli bagaż został uszkodzony. Najczęściej gdy bagaż jest uszkodzony, to linie lotnicze pokrywają koszty naprawy walizki bądź jej zakupu. Niestety, nie można ubiegać się o odkupienie wszystkich rzeczy, które się w niej znajdowały. Każda linia ma listę rzeczy, za które nie odpowiada, więc przewozisz je na własną odpowiedzialność. Zapoznaj się z tą listą przed wylotem i zdecyduj, czy chcesz ryzykować.