W jaki sposób wysłać CV mailem?
W jaki sposób wysłać CV mailem?
Współcześnie wiele osób, jeśli nie większość nawet, szuka pracy przez Internet. Jest to o wiele wygodniejsze niż kupowanie tak zwanych „ogłoszeniaków” czy chodzenie po mieście z poszukiwaniem kartek w witrynach głoszących „Zatrudnię”. Internet daje bowiem dużo większe możliwości wyszukiwania odpowiednich ofert przy jednoczesnym sprawdzeniu opinii o danej firmie czy pracodawcy. Poza tym, trwa to zazwyczaj krócej niż obejście całego miasta. W związku z tym, że oferta znaleziona została w sieci, najczęściej jesteśmy proszeni o przesłanie swoich dokumentów rekrutacyjnych e-mailem. Niestety, wiele osób, mimo codziennego surfowania po Internecie, nadal nie do końca wie, jak się nim posługiwać i na przykład wiadomości internetowe traktuje jako coś bardzo nieformalnego. W jaki sposób więc wysłać CV, aby już na wstępie nie zrazić do siebie pracodawcy?
Odpowiedni adres mailowy
Często, kiedy zakładamy adres mailowy, zdarza się tak, iż nasze imię i nazwisko wpisywane w różnych konfiguracjach jest już zajęte i musimy silić się na kreatywność. Zazwyczaj jednak zakładamy mailowe konto na szybko, ponieważ jest nam ono do czegoś potrzebne i na odczepne wpisujemy byle jaki login, z czego później wychodzi na przykład taki adres: [email protected]. Kiedy twój potencjalny pracodawca zobaczy, że wysyłasz mu CV z takiego adresu, może o prostu nie potraktować cię zbyt poważnie. Postaraj się więc założyć inny adres mailowy, najlepiej nawiązujący do twojego imienia i nazwiska, bez cyfr.
Dobry tytuł CV
Wysyłając swoje CV, często w ogóle nie dbamy o to, jak nazywa się plik zawierający nasz życiorys i doświadczenie zawodowe. Najczęstszym błędem jest wysyłanie CV o jakże oryginalnej nazwie „CV”. Pamiętaj, że wielu rekruterów czy pracodawców zapisuje sobie na dysku życiorysy osób, z którymi chce się spotkać. Dobrze by było, gdyby mogli od razu skojarzyć cię i twoje doświadczenie z twoim nazwiskiem. Dlatego C podpisz „CV_XX”, gdzie za XX podstaw swoje imię i nazwisko. Drugi błąd to wysyłanie CV o nazwie na przykład „Życiorys wersja 3”. To dobrze o tobie świadczy, jeśli co jakiś czas odświeżasz czy udoskonalasz swoje CV, ale twój potencjalny pracodawca wcale nie musi o tym wiedzieć.
Formalna forma
Choć rzeczywiście e-maile kojarzą się raczej z wiadomościami nieformalnymi, wysyłanymi do znajomych czy krewnych, jednak tak jak każdy list, może mieć on również formę formalną, o czym powinieneś pamiętać, aplikując na jakąś posadę. Pracodawca będzie o wiele lepiej do ciebie nastawiony, jeśli wykażesz się znajomością etykiety. Nie zaczynaj więc wiadomości od „Witam” czy „Dzień dobry”. Jeśli wiesz, do kogo się zwracasz, to warto napisać „Szanowny Panie Kowalski”, stawiając na końcu przecinek, a nie wykrzyknik. Jeśli nie znasz nazwiska, to może napisać: „Szanowna Pani”, „Szanowny Panie”, „Szanowni Państwo”. Potem warto choćby napisać, iż odpowiadasz na ogłoszenie zamieszczone tu i wtedy oraz na jakie stanowisko aplikujesz. Nie zapomnij także odpowiednio zakończyć maila. Najlepiej jest napisać po prostu „Z poważaniem” lub „Z wyrazami szacunku”.