Jak profesjonalnie wymienić się wizytówkami?
Jak profesjonalnie wymienić się wizytówkami?
Wizytówki są niezbędne w dzisiejszym świecie biznesu. Pozwalają zachować się w pamięci kontrahentów, partnerów biznesowych oraz nawiązać nowe kontakty. Z tego powodu nie tylko ich posiadanie, lecz również umiejętność wręczania jest bardzo ważna dla przebiegu kontaktów zawodowych.
Wygląd wizytówki
Zanim przejdzie się do wymieniania wizytówek, należy taką wizytówkę stworzyć. Przy tym konieczne jest pamiętanie o kilku podstawowych zasadach.Przede wszystkim – elegancja. Wizytówki przeładowane ozdobnymi elementami, z nadmiernie wyszczególnioną fakturką i fantazyjnymi ozdobnikami oraz kolorami nie sprawiają najlepszego wrażenia. Znacznie lepiej prezentują się skromne kartoniki z czarną, wyraźną czcionką. Jedynym kolorowym elementem powinno być logo firmy. Trzeba również pamiętać, że dane na wizytówce muszą być aktualne.
Stan wizytówki
Przed przekazaniem wizytówki drugiej osobie konieczne jest upewnienie się, że kartonik jest czysty i wyprostowany. Poplamiona, pogięta wizytówka źle świadczy o jej właścicielu. W utrzymaniu porządku pomóc może specjalny pojemnik na wizytówki, który można mieć zawsze przy sobie.
Wymiana wizytówek
Wizytówki powinny być wręczane tym, którzy o nie poproszą. Podawanie ich wszystkim, przy każdej okazji, nie należy do dobrego tonu.
Podawana wizytówka powinna być skierowana nadrukowaną stroną do osoby, która ma ją otrzymać.
W odpowiedzi powinno się otrzymać wizytówkę z drugiej strony. Nie należy jej przy tym od razu wsadzać do kieszeni lub portfela. Wymagane jest poświęcenie nadrukowi przynajmniej odrobiny uwagi. Dopiero po tym można schować kartonik.
Ilość wizytówek
Ważne jest pamiętanie o zasadzie, że jednej osobie ofiarowuje się tylko jedną wizytówkę. To nie ulotki, które wręcza się w nadmiernych ilościach. Więcej wizytówek można zostawić tylko, jeśli jest się o to wyraźnie poproszonym.
Wizytówki w kontaktach zagranicznych
Ze względu na rozwój relacji międzynarodowych niezbędna jest często wymiana wizytówek z partnerami zagranicznymi. Nie można jednak w takiej sytuacji przekazywać partnerom wizytówek po polsku. Trzeba mieć także anglojęzyczną wersję wizytówek z takimi samymi danymi, jak na polskiej. Przy tym w dobrym tonie jest podawanie angielskiej wersji swojego imienia, np. Michael, a nie Michał, co ułatwi wzajemne relacje.