Zasady zmiany miejsca zameldowania

Opiekun artykułu: monkaaa
Advertising
Zasady zmiany miejsca zameldowania

Zasady zmiany miejsca zameldowania

Obowiązujące w Polsce przepisy wymagają od obywatela polskiego miejsca zameldowania. W zależności od jego sytuacji lub konieczności jest to adres zameldowania stały lub czasowy. Jeżeli chce się uniknąć nieprzyjemności związanych z brakiem adresu, warto wiedzieć, czym różnią się oba meldunki oraz jak zmienić adres w razie przeprowadzki.

Advertising
Advertising
  • Meldunek stały

    Meldunek stały

    Zameldowanie stałe dotyczy przebywania w danym miejscu, mieście lub wiosce, przez okres dłuższy niż 3 miesiące. W takiej sytuacji niezbędne jest zgłoszenie się do urzędu miasta lub gminy, żeby zmienić swój adres zameldowania. Koniecznością jest przy tym wymeldowanie się z poprzedniego miejsca, ponieważ nie można mieć dwóch adresów zameldowania, choć można mieć inny adres korespondencyjny.

  • Meldunek czasowy

    Zameldowanie na pobyt czasowy (lub tymczasowy) jest wymagane w momencie, gdy w danym miejscu będzie się przebywać dłużej niż 3 – 4 doby, lecz przez okres nie dłuższy niż 2 miesiące. W takiej sytuacji meldunek czasowy deklaruje się w odpowiednim urzędzie miejskim ustnie, w obecności właściciela mieszkania lub osoby odpowiedzialnej za nie w inny sposób. W zależności od urzędu może wystąpić prośba o wypełnienie odpowiedniego formularza meldunkowego. Warto jednak wiedzieć, że meldunek tego rodzaju nie dotyczy dzieci poniżej 7 roku życia, wyjazdów kolonijnych oraz pobytu u rodziny do 30 dni.

  • Niezbędne dokumenty

    Niezbędne dokumenty

    Do zmiany miejsca zameldowania niezbędne jest przygotowanie kompletu dokumentów oraz danych, dzięki którym proces ten odbędzie się prosto i bezproblemowo. Jeżeli na początku zadba się o przyniesienie wszystkich, wówczas nie trzeba będzie niczego donosić ani zaczynać procedury po raz kolejny. Wśród wymaganych informacji powinny znaleźć się:
    * nazwisko, w przypadku zamężnych kobiet również nazwisko rodowe,
    * imiona,
    * imiona rodziców,
    * nazwiska rodziców,
    * płeć,
    * stan cywilny,
    * obywatelstwo,
    * data urodzenia,
    * numer PESEL,
    * poprzedni adres zameldowania,
    * obecny adres zameldowania,
    * rodzaj, seria, numer dowodu tożsamości,
    * książeczka wojskowa (dla osób, które ją posiadają lub są objęte obowiązkiem wojskowym).

  • Konieczne wymeldowanie

    Konieczne wymeldowanie

    Zanim przejdzie się do zmiany adresu zameldowania i zamelduje się w nowym miejscu, należy koniecznie wymeldować się z poprzedniego. Dotyczy to zarówno meldunku tymczasowego, jak i stałego. W przeciwnym razie dopełnienie formalności nie będzie możliwe.

Popularne tagi
  • wybór adwokata
  • imię
  • kulinaria
  • pomoc sądowa
  • zupa z buraków
  • wniosek
  • rynek nieruchomości
  • kuchnia
  • pesel
  • zasady pisania reklamacji
  • właściwe użytkowanie produktu
  • przepis
  • jedzenie
  • zasady wyboru adwokata
  • zasady zameldowania