Zasady zmiany miejsca zameldowania
Zasady zmiany miejsca zameldowania
Obowiązujące w Polsce przepisy wymagają od obywatela polskiego miejsca zameldowania. W zależności od jego sytuacji lub konieczności jest to adres zameldowania stały lub czasowy. Jeżeli chce się uniknąć nieprzyjemności związanych z brakiem adresu, warto wiedzieć, czym różnią się oba meldunki oraz jak zmienić adres w razie przeprowadzki.
Meldunek stały
Zameldowanie stałe dotyczy przebywania w danym miejscu, mieście lub wiosce, przez okres dłuższy niż 3 miesiące. W takiej sytuacji niezbędne jest zgłoszenie się do urzędu miasta lub gminy, żeby zmienić swój adres zameldowania. Koniecznością jest przy tym wymeldowanie się z poprzedniego miejsca, ponieważ nie można mieć dwóch adresów zameldowania, choć można mieć inny adres korespondencyjny.
Meldunek czasowy
Zameldowanie na pobyt czasowy (lub tymczasowy) jest wymagane w momencie, gdy w danym miejscu będzie się przebywać dłużej niż 3 – 4 doby, lecz przez okres nie dłuższy niż 2 miesiące. W takiej sytuacji meldunek czasowy deklaruje się w odpowiednim urzędzie miejskim ustnie, w obecności właściciela mieszkania lub osoby odpowiedzialnej za nie w inny sposób. W zależności od urzędu może wystąpić prośba o wypełnienie odpowiedniego formularza meldunkowego. Warto jednak wiedzieć, że meldunek tego rodzaju nie dotyczy dzieci poniżej 7 roku życia, wyjazdów kolonijnych oraz pobytu u rodziny do 30 dni.
Niezbędne dokumenty
Do zmiany miejsca zameldowania niezbędne jest przygotowanie kompletu dokumentów oraz danych, dzięki którym proces ten odbędzie się prosto i bezproblemowo. Jeżeli na początku zadba się o przyniesienie wszystkich, wówczas nie trzeba będzie niczego donosić ani zaczynać procedury po raz kolejny. Wśród wymaganych informacji powinny znaleźć się:
* nazwisko, w przypadku zamężnych kobiet również nazwisko rodowe,
* imiona,
* imiona rodziców,
* nazwiska rodziców,
* płeć,
* stan cywilny,
* obywatelstwo,
* data urodzenia,
* numer PESEL,
* poprzedni adres zameldowania,
* obecny adres zameldowania,
* rodzaj, seria, numer dowodu tożsamości,
* książeczka wojskowa (dla osób, które ją posiadają lub są objęte obowiązkiem wojskowym).Konieczne wymeldowanie
Zanim przejdzie się do zmiany adresu zameldowania i zamelduje się w nowym miejscu, należy koniecznie wymeldować się z poprzedniego. Dotyczy to zarówno meldunku tymczasowego, jak i stałego. W przeciwnym razie dopełnienie formalności nie będzie możliwe.