W jaki sposób wziąć ślub cywilny?

Opiekun artykułu: patrix
Advertising
W jaki sposób wziąć ślub cywilny?

W jaki sposób wziąć ślub cywilny?

Z punktu widzenia prawa ślub cywilny, zawarty w Urzędzie Stanu Cywilnego, jest ważniejszy niż kościelny, ponieważ uznawany jest przez wszystkie instytucje administracyjnie. Jeszcze do 1998 roku był obowiązkowy, obecnie, dzięki umowie z Watykanem, możliwe jest wzięcie ślubu konkordatowego, który jest połączeniem cywilnego i kościelnego. Jednak jeśli młoda para nie zamierza w ogóle korzystać z kościelnych usług, powinna wiedzieć, w jaki sposób załatwić formalności związane ze ślubem cywilnym.

Advertising
Advertising
  • Czas załatwiania

    Czas załatwiania

    Ślub cywilny można zorganizować stosunkowo szybko. Czas oczekiwania na udzielenie ślubu to 31 dni, czyli miesiąc i jeden dzień od momentu złożenia wszystkich niezbędnych dokumentów. Według zapisów prawnych ślub cywilny może wziąć każdy obywatel, obojga płci, który ukończył 18 lat. Od tej zasady jest pewien wyjątek. Z ważnych powodów, np. z powodu ciąży, sąd opiekuńczy może wyrazić zgodę na ślub kobiety, która ukończyła dopiero 16 lat. Takiej samej możliwości nie ma w przypadku mężczyzn.

  • Niezbędne dokumenty

    Niezbędne dokumenty

    Ślub cywilny można wziąć w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego w Polsce. Nie trzeba już, tak jak kiedyś, zgłaszać się do urzędu najbliższego dla miejsca zamieszkania. W momencie zgłoszenia się w urzędzie przyszli małżonkowie powinni mieć przy sobie odpowiednie dokumenty: dowody osobiste do wglądu, wypełniony formularz o tym, że nieznane są parze powody, które mogłyby utrudniać ślub, skrócone akty urodzenia. W przypadku wcześniejszego rozwodu któregoś z partnerów należy przynieść dokumenty orzekające o rozwodzie. W czasie składania dokumentów odbywa się krótka rozmowa z urzędnikiem. Trzeba wówczas podać, jakie nazwisko kobieta będzie nosiła po ślubie oraz jakie otrzymają przyszłe dzieci. Opłata za wydanie aktu małżeństwa jest pobierana i składana razem z wnioskiem o braku przeszkód na zawarcie małżeństwa i wynosi 84 złote.

  • Ceremonia zaślubin

    Ślub w urzędzie nie jest długą ceremonią, trwa zaledwie 15 minut. Odbywa się w obecności kierownika urzędu oraz świadków, którzy zobowiązani są przyjść wraz z młodą parą. Oczywiście obecność innych gości również jest możliwa, jeżeli tylko para sobie tego życzy. W czasie ceremonii urzędnik odczytuje przygotowaną mowę, a następnie przyszli małżonkowie składają przysięgę według podanego przez kierownika brzmienia. Ślub kończy się nałożeniem obrączek oraz podpisaniem aktu małżeństwa przez małżonków oraz świadków. Po dopełnieniu formalności goście mogą składać życzenia, jednak wzniesienie toastu szampanem jest niemożliwe. Według obowiązującej ustawy picie na terenie urzędu oraz miejsca pracy jest niedopuszczalne.

  • Urozmaicenie ślubu

    Jeżeli ktoś chce zawrzeć ślub cywilny, ale jednocześnie chciałby nadać mu bardziej uroczystą oprawę, ma taką możliwość. Przede wszystkim zamiast urzędowej treści przysięgi może wykorzystać własny tekst lub rozbudować istniejący wedle własnego uznania. Możliwe jest także włączenie muzyki do ceremonii, jednak trzeba liczyć się z dodatkowymi kosztami, chociaż z pewnością nie tak wysokimi, jak w przypadku wynajęcia zespołu na całonocne wesele.

Popularne tagi
  • nazwisko żony
  • kodeks rodzinny
  • panna młoda
  • kierownik urzędu
  • związek małżeński
  • seks małżeński
  • urząd
  • problemy małżeńskie
  • opłata skarbowa
  • nazwisko
  • kobieta
  • młoda para
  • administracja
  • sposób zmiany nazwiska. urząd stanu cywilnego
  • żona
Zobacz również