Co oznacza kolorowy dym z rury wydechowej?

Opiekun artykułu: giesiek
Advertising
Co oznacza kolorowy dym z rury wydechowej?

Co oznacza kolorowy dym z rury wydechowej?

Nie każdy jest mechanikiem samochodowym i poradzi sobie z usterkami własnego pojazdu. Jednak warto być świadomym, kiedy dzieje się coś niepokojącego. O problemach może świadczyć dym z rury wydechowej. Jego barwa może nawet wskazać, z którą częścią samochodu jest coś nie tak.

Advertising
Advertising
  • Niebieski dym

    Niebieski dym

    Pojawienie się niebieskiego dymu z rury wydechowej jest związane zazwyczaj ze spalaniem oleju silnikowego. Problem ten dotyczy zarówno samochodów jeżdżących na benzynę, jak i diesli. Żeby sprawdzić, co jest dokładną przyczyną, najlepiej sprawdzić, jaki jest poziom oleju. Trzeba to robić przy zimnym silniku, w przeciwnym razie pomiar będzie całkowicie bezwartościowy, ponieważ w nagrzanym silniku na ściankach osiada zbyt dużo oleju.Ważne jest również zaobserwowanie, w którym dokładnie momencie niebieski dym zaczyna się pojawiać. Żeby to zaobserwować, przydaje się pomoc drugiej osoby, która będzie mogła dać znać, gdy dym zmieni swoją barwę. Jeśli niebieski kolor pojawi się po odpaleniu albo podczas zmniejszania obrotów, jest to zazwyczaj znak, że uszczelniacze zaworowe już się zużyły. Natomiast jeśli kolor pojawia się na luzie lub przy zwiększaniu prędkości, oznaczać to może, że zużyły się pierścienie tłokowe i gładź cylindra.

  • Czarny dym

    Dym czarnego koloru, wydobywający się z rury wydechowej, pojawia się często i jest problemem przede wszystkim silników diesla. Jednak również samochody na benzynę mogą go doświadczyć. Regularne pojawianie się czarnego dymu, który nie znika w czasie jazdy, jest znakiem, że mogło dojść do nadwyrężenia układu wtryskowego. Bardzo prawdopodobna jest konieczność wymiany pompy wtryskowej, końcówek wtryskiwaczy lub układu recyrkulacji spalin. W tej sprawie trzeba poradzić się doświadczonego mechanika, który będzie potrafił określić, czy możliwe jest doprowadzenie wymienionych części do poprawnego stanu, czy trzeba wymienić je na nowe, co oczywiście więcej kosztuje.W przypadku czarnego dymu w dieslach trzeba również obserwować, kiedy oraz w jakich ilościach się pojawia. Jeżeli występuje w momencie odpalania, kiedy bak jest pełen, a w czasie jazdy znika, wtedy nie trzeba się niepokoić. Jest to częste w tego rodzaju pojazdach i nie wiąże się z żadnym problemem.

  • Biały dym

    Biały dym

    Biały dym pojawia się zazwyczaj przy problemach z układem chłodzenia, a dokładniej z płynem chłodniczym, który przedostaje się do spalania. Ze względu na swoją barwę bywa czasami mylony z parą wodną, dlatego najpierw trzeba się upewnić, że to nie ona. Para wodna jest lekka i chociaż biała, wydaje się bardziej przezroczysta. Z kolei dym jest gęstszy i ma bardziej intensywny odcień bieli. Warto zdawać sobie sprawę, że jeżeli taki kolor pojawia się latem, jest to najprawdopodobniej dym, a nie para i zapowiada usterkę.Białe zabarwienie dymu oznacza przede wszystkim: pękniecie kadłuba silnika, pęknięcie głowicy, uszkodzenie uszczelki przy głowicy albo nawet poważniejsze problemy.