Jak wybrać kask motocyklowy?

Opiekun artykułu: bobosior
Advertising
Jak wybrać kask motocyklowy?

Jak wybrać kask motocyklowy?

Kask to najważniejszy element wyposażenia każdego amatora motocyklowej jazdy. Bez znaczenia jest to, czy jeździsz skuterem, czy litrowym ścigaczem, zdolnym do rozwinięcia ponad 300 km/godz. Musisz mieć porządny kask, który uchroni cię przed uszkodzeniem głowy. Nawet pozornie niegroźny upadek może spowodować uderzenie głową o krawężnik lub ostry kamień i skończyć się kalectwem albo śmiercią. Zakup kasku jest więc kwestią, na której nie można oszczędzać i absolutnie nie wolno potraktować tego po macoszemu. Nawet wysokiej jakości kask, jeśli zostanie źle dobrany, nie zapewni nam bezpieczeństwa. Na co zwracać szczególną uwagę?

Advertising
Advertising
  • Rodzaj kasku

    Rodzaj kasku

    Zastanów się, jaki typ kasku jest ci potrzebny. Są trzy podstawowe typy kasków. Integralne (pełne), szczękowe (pełne, z możliwością podniesienia części szczękowej) oraz otwarte (z odsłoniętą szczęką) Jeśli zamierzasz jeździć z prędkościami powyżej 70 – 80km/godz., kaski otwarte odpadają. Zapewniają dużo mniejszy poziom bezpieczeństwa, a w ich wnętrzu, za sprawą pędu powietrza, jest bardzo głośno. Przy większych prędkościach pęd wiatru będzie wyraźnie odczuwalny na twojej szczęce i szyi. Jeśli jednak poruszasz się np. małym skuterem, możesz z niego spokojnie skorzystać. Kaski szczękowe są czymś pomiędzy kaskiem integralnym a otwartym. Można korzystać z nich na dwa sposoby. Jeśli będziesz chciał wybrać się w dłuższą trasę, opuść część szczękową, zapewniając sobie większą wygodę i wyższe bezpieczeństwo, a jeśli wjedziesz do zakorkowanego miasta i będziesz chciał się przewietrzyć, podnieś ją.

  • Rozmiar

    Kask powinien dobrze przylegać do głowy, nie ma od tego wyjątków i wymówek. Być może będzie ci wygodniej, jeśli zapewnisz sobie trochę luzu w środku, ale bezpieczeństwo drastycznie spada i w razie wypadku twoja głowa nie będzie należycie ochroniona. Załóż kask na głowę i sprawdź, czy jesteś w stanie nim poruszać. Jeśli tak, to oznacza, że jest za duży. Prawidłowo dobrany kask powinien poruszać się wraz z głową. Zwróć uwagę, czy przylega na całej powierzchni, włącznie z policzkami, bo tak powinno być. Czasami może zdarzyć się taka sytuacja, że dany rozmiar będzie za ciasny, lecz numer wyższy będzie znów zbyt duży. Może to wynikać z kształtu twojej głowy, więc przymierz kaski innych firm, które będą miały trochę inny profil i sprawdź, czy ten problem nadal występuje.

  • Firma

    Dobry kask powinien być wykonany z dobrej jakości materiału, a takie zapewniają tylko renomowane firmy, dysponujące odpowiednimi atestami i wieloma badaniami, potwierdzającymi parametry. Nie myśl nawet o zakupie taniego kasku nieznanego pochodzenia. Kupno dobrego kasku za 200 – 300zł jest absolutnie niemożliwe i zapomnij o tym raz na zawsze. Nie tłumacz się, że nie stać cię na nic lepszego, bo to nieprawda. Jeśli nawet, to odstaw motocykl na miesiąc lub dwa do garażu i uzbieraj na porządną ochronę głowy.

  • Kolor

    Kolor

    Większość kasków wybieranych przez motocyklistów jest w kolorze czarnym, lecz pomyśl nad zakupem bardziej widocznego koloru. Jeśli jeździsz na ciemnym motocyklu, w ciemnym kombinezonie i na dodatek wyposażysz się w ciemny kask, to na własne życzenie narażasz się na niebezpieczeństwo. Wyprzedzając samochód bądź przeciskając się w korkach, możesz nie zostać zauważony przez kierowcę samochodu. Pamiętaj, że poruszając się po drogach musisz myśleć za innych, a jeśli jeździsz na motocyklu, dotyczy cię to w szczególności. Daj się zauważyć.

Popularne tagi
  • kaski
  • konserwator zabytków
  • rejestracja samochodu
  • rejestracja samochodu zabytkowego
  • pojazd
  • motoryzacja
  • rejestr zabytków
  • motocykle
  • zabytkowe auto
  • ewidencja
  • wydział komunikacji
  • zabytkowy samochód
  • auto
  • integralne
  • samochód
Zobacz również